Sundhedsreformen 2024 flytter opgaver og medarbejdere fra Aabenraa Kommune til Region Syddanmark for at styrke lokale sundhedstilbud

Foto: Aabenraa kommune.
dato

Sundhedsreformen 2024 medfører store forandringer i Aabenraa Kommune, hvor opgaver og medarbejdere overgår til Region Syddanmark for at styrke lokale sundhedstilbud.

Sundhedsreformen 2024 er nu godt i gang med at blive implementeret i hele landet, herunder også i Aabenraa Kommune og Region Syddanmark. Formålet med reformen er at forbedre kvaliteten af sundhedstilbud, bringe tilbuddene tættere på borgerne samt forberede sundhedsvæsnet på fremtidens krav. I denne uge blev aftalen officielt underskrevet i Regionsrådet samt af repræsentanter fra Aabenraa Kommune.

Som en del af aftalen overgår flere områder og opgaver fra Aabenraa Kommune til Region Syddanmark, hvilket også indebærer at 54 medarbejdere flytter med. De områder, der specifikt skifter ansvar, omfatter opgaver med rehabilitering på kortidspladser, akutsygepleje og den specialiserede genoptræning. Desuden overgår myndighedsansvaret for patientrettet forebyggelse til regionen, selvom Aabenraa Kommune fortsætter med at levere den patientrettede forebyggelse ifølge aftalen.

Fra 1. januar vil Region Syddanmark overtage den kommunale del af bygningerne på Funkevej 9A i Rødekro, hvor kommunens Rehabiliterings- og Korttidscenter aktuelt har hjemme. Kommunens sygeplejeklinik, vedligeholdende træning og boliger til autismecentret forbliver fortsat på Funkevej efter specifikke aftaler.

Aftalen sikrer, at akutsygeplejerskerne fortsat kan have kontorfællesskab og tæt samarbejde med hjemme- og sygeplejen i kommunen. I løbet af 2027 skal der træffes beslutning om eventuelle renoveringer af lokalerne på Funkevej, alternativt om de regionale sundheds- og omsorgspladser skal etableres på en ny adresse i kommunen.

Samarbejdet omkring sundhedsopgaverne bygger videre på mange års fælles initiativer mellem Region Syddanmark og Aabenraa Kommune. Et eksempel herpå er indsatsen med socialsygeplejersker, som startede som et samarbejde mellem kommune og sygehus, og som nu bredes ud til andre sønderjyske kommuner.

Implementeringen af Sundhedsreformen 2024 markerer dermed en væsentlig omstilling for både medarbejdere og borgere, hvor samarbejde mellem kommune og region skal sikre høj kvalitet og nært sundhedstilbud i fremtiden.

https://aabenraa.dk/om-kommunen/nyheder/nyheder/ritzau/aabenraa-kommune-og-region-syddanmark-er-enige-om-overdragelsesaftale-som-led-i-sundhedsreformen

Kilde: Aabenraa Kommune